U bent hier

Museum Louvre Lens - Dwarsdoorsnede van de cultuurgeschiedenis

 

Twee maanden na de opening heeft Louvre Lens al 200.000 bezoekers ontvangen. Dat publiek komt voornamelijk uit België, Nederland en Groot-Brittanië. Alles in het nieuwe museum is daarop afgestemd, de teksten zijn overal in drie talen: Frans, Engels en Nederlands.

 

 

TUSSEN DE TERRILS

 

Tweehonderdduizend bezoekers, dat is tienmaal de bevolking van de stad Lens, of juister van de onordentelijke aaneenschakeling van arbeiderswijken uit de tijd van de koolmijnen, te vergelijken met La Louvière in Henegouwen. 

 

Het museum ligt wat verscholen in het midden van de agglomeratie. Het is gebouwd bovenop een platte terril en de architecten hebben het bestaande reliëf gerespecteerd. Ze hebben ook het ‘licht van het noorden’ overal binnengelaten. Dat licht is zo belangrijk geweest in de oude Vlaamse en vooral Hollandse schilderkunst en het ontstaan van het impressionisme. In de grote galerie, met stukken van de oudheid tot ca. 1800, valt het licht binnen van boven. De wanden in geanodiseerd aluminium weerkaatsen dat. Het effect is fascinerend. Hier geen paleisachtige ruimten zoals in het Louvre in Parijs en ook geen sculptuurarchitectuur genre Bilbao. Een verademing. Wat hier telt zijn de kunstwerken. Met dank aan de Japanse architecten van de groep SANAA.

 

Het museum is omringd door een groot park van ongeveer twintig hectaren, gedeeltelijk bebost. Vanuit het museum ziet men de twee hoogste terrils die er in Europa overblijven. Er is geen parking voor de deur (maar voldoende in de omgeving), wel een gratis shuttle vanaf het station van Lens. Indien de huidige stroom bezoekers aanhoudt of vergroot, is duidelijk dat voorzieningen als ontvangst, cafetaria, toiletten en in- en uitgangen wat klein zullen blijken.  

 

 

HOEVEEL LOUVRE IS ER TE ZIEN?

 

Het Louvre bezit een gigantische collectie en is in de Franse museumwereld een beetje een staat in de staat. Wel, men kan niet zeggen dat men op een meesterwerk gekeken heeft voor de invulling van het museum in Lens. In de grote galerie, ruim 3.000 vierkante meter, zijn stukken verzameld die evengoed in Parijs hadden kunnen staan. Van het antieke Mesopotamië tot de Franse Revolutie ontdekt de bezoeker prachtige werken in allerlei technieken. Neem nu voor Rome het grote Mithrasreliëf, waarop de uit Iran afkomstige god een stier slacht. Op het hoogtepunt van het Romeinse Rijk was dat de cultus van het leger en de handelaars. Dit reliëf is misschien wel het grootste dat overgebleven is. En zo is er veel te zien. In de achttiende eeuw wordt het beeld wel veel Franser, om te eindigen met Delacroix. 

 

In Parijs zit het Louvre gekneld in een collectiepresentatie per departement, waardoor het onmogelijk is werken uit verschillende culturen met elkaar te laten dialogeren. In Lens krijgt de bezoeker wel een dwarsdoorsnede. Voor de vijfde eeuw voor Christus, bij voorbeeld, staan meesterwerken van het klassieke Griekenland zij aan zij met deze van het Perzische rijk en van het Egypte van de farao’s. 

 

Alles samen presenteert de grote galerie 205 werken. Het is een semi permanente opstelling. Elk jaar zal het museum twintig procent vernieuwen. Na vijf jaar staat er dus een volledig nieuwe collectie. Al deze werken zijn van nabij te zien, in natuurlijk licht. De audiogids geeft vakkundige en vlotte uitleg van de betrokken conservator of specialist. 

 

Het museum besteedt veel aandacht aan heldere (drietalige) tekstpanelen. Op de zijmuur van de 120 meter lange galerie is een gigantische tijdslijn aangebracht, zodat de bezoeker niet in de geschiedenis verdwaalt. Ook interessant is dat op de kartels de inventarisgegevens vermeld zijn inzake aankoop en andere origine, als beslagname tijdens de revolutie of oorlogsomstandigheden. Dat zegt veel over de opbouw van de collectie.

 

 

TIJDELIJKE TENTOONSTELLINGEN

 

De openingstentoonstelling van Louvre Lens behandelde, in een aparte galerie die echter in kamers is verdeeld, de renaissance. Topstuk was de pas gerestaureerde Heilige Anna van Leonardo da Vinci, een werk dat Parijs nog nooit verlaten heeft en ook niet in Londen was op de grote Da Vinci tentoonstelling van de National Gallery. Deze tentoonstelling is typisch voor de nieuwe wind in het Louvre, met Lens. Het ging niet meer om het Franse traditionele beeld van de renaissance in Firenze. De Nederlanden en Duitsland werden er manifest bij betrokken, met voorbeelden van de wisselwerking tussen Italië en Vlaanderen. Er waren werken van Justus van Gent, tekeningen van Van Eyck en Van der Goes (zeer zeldzaam) en een mooie Van der Weyden. Het humanisme met Erasmus en Vesalius, Holbein en Dürer kwam uitgebreid aan bod. De Europese benadering van de renaissance kondigt de volgende tentoonstelling aan: Rubens en zijn wereld (werktitel), vanaf einde mei. Op het einde van het jaar toont men de beschaving van de Etrusken. Lens is gelukkig niet echt veraf.

 

 

Joost De Geest 

 

 


info

 

Musée Louvre Lens

Open: woensdag t.e.m. maandag van 10 tot 18 uur

Gesloten: dinsdag

Toegang via Rue Paul Bert of Rue Georges Bernanos

Tel. 00 33 (0)3 21 18 62 62

www.louvrelens.fr