U bent hier

2013.4 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2013.4
2013 - 51ste jaargang

Gerelateerde Artikels

De zestiende eeuw is voor onze gewesten een bijzonder fascinerende episode. De Nederlanden zijn toen tot hun grootste bloei gekomen, maar tijdens de Opstand zijn de donkerste bladzijden van onze geschiedenis geschreven. Het is in die periode van ongebreidelde creativiteit dat we Michiel Coxcie moeten situeren. 

Frederic Geurts maakt subtiele staalconstructies die altijd sterk inspelen op de omgeving waarvoor ze bestemd zijn. Zijn werk oogt minimalistisch qua vorm, maar is het allesbehalve wat de  inhoud betreft. Hoewel kunstenaar Frederic Geurts (°1965, Wilrijk) een opleiding industriële vormgeving volgde, begeeft hij zich zijn hele artistieke loopbaan al op het terrein van de beeldende kunst.

Ons land heeft geen gebrek aan rijke en gevarieerde privécollecties. Het leuke is dat meer en meer van die verzamelingen hun beslotenheid opgeven. Dat gebeurt via tentoonstellingen in erkende musea, nieuw opgerichte initiatieven, private stichtingen en eigen museale ruimten. In april 2012 opende Hugo Voeten (°1940) zijn Art Center in Herentals. 

De unieke tentoonstelling ‘Le Corbusier en fotografie’ heeft twee delen: ‘Het beeld opbouwen’ en ‘Een passie voor prentbriefkaarten’. Ze is op rondreis en is nog tot in de herfst te zien in het Centre International pour la Ville, l’Architecture et le Paysage in Elsene.

In het Provinciaal Museum Emile Verhaeren loopt de tentoonstelling ‘Eugeen Van Mieghem, tussen kunst en daad’.  Die krijgt nog een andere dimensie omdat ze samenvalt met het verschijnen van een studie over de kunstenaarskring De Kapel.

Over Prosper De Troyer doen karrenvrachten clichés de ronde. Tijd om schoon schip te maken, dachten ze in Mechelen en hoogtijd om naar de werken zelf te kijken. Het is deze zomer in Lamot niet minder dan een wedergeboorte van een miskend avant-gardist. (Is dit geen cliché?)

Antwerpen was de rijkste stad in de Nederlanden, toen twee catastrofale gebeurtenissen de rijkdom en de stabiliteit zwaar op de proef stelden. De Beeldenstorm (1566) was weliswaar geen typisch Antwerps fenomeen, de Spaanse Furie (1576) des te meer. In 1585 kwam de stad opnieuw stevig in de handen van de Spaanse Habsburgers.

Op drie april 2013 speelde niet enkel een gelegenheidsfanfare van het Koninklijk Conservatorium ter ere van de honderdvijftigste verjaardag van Henry van de Velde. Ook de digitale wereld viert de vader van de Gentse boekentoren. Een snelle blik op de website van het Vlaamse Architectuurinstituut toont dat de verjaardag niet onopgemerkt blijft.