U bent hier

Rik Sauwen

Rik Sauwen

Rik Sauwen (°1945), licentiaat Romaanse Filologie (KU Leuven) met een lijvige scriptie over het Dadaïsme in België; vandaar een blijvende belangstelling voor de avant-gardebewegingen van het interbellum. Hij was tot 2000 als producer verbonden aan de dienst Kunstzaken (later Departement Cultuur) van de Openbare Omroep waar hij onder meer verantwoordelijk was voor de kunstmagazines ‘Kunstzaken’, ‘Stijl’, ‘Tekens’ en 'Over Kunst'. Hij is auteur van kunstboeken over José Vermeersch, Hélène Riedel, Chantal Grard, Simonne De Visscher, Piet Peere, evenals een studie over Kunstenaars aan de Westkust 1830 -1975. Hij is meer dan vijftien jaar lid van de Raad van Bestuur van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen geweest; nu lid van de Algemene Vergadering en sinds ruim twintig jaar van het redactieteam. In 2013 publiceerde hij een historisch overzicht van Vijftig Jaar Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Constantin Brancusi

Bij elke editie van Europalia is het uitkijken naar de buitenkansen die zich voor de kunstliefhebber aandienen. Dit jaar wordt op Roemenië gefocust en BOZAR pakt uit met een overzichtstentoonstelling van Constantin Brancusi (1876-1957), de man die als geen ander zijn stempel heeft gedrukt op de moderne beeldhouwkunst wereldwijd.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Jonas Bruyneel Vijd

De titel, de ondertitel en de afbeelding op de kaft van het boek maken het meteen duidelijk: dit boek gaat over het meesterwerk van de gebroeders Van Eyck, Het Lam Gods, en zijn opdrachtgever de Gentse stadsmagistraat Joos Vijd. Zijn portret en dat van zijn echtgenote Elisabeth Borluut prijken op de buitenluiken van het befaamde drieluik in de Sint-Baafskathedraal.

Als een fonkelenden spiegel

Als een fonkelende spiegel is niet alleen een ideaal salontafelboek, het is eveneens een waardevolle kunsthistorische studie, en dat zonder academische nevenverschijnselen. 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen De Groote Oorlog

De Groote Oorlog is voorbij. Het land ontwaakt uit een lange nachtmerrie, waarvan de omvang zelfs als wildste doemscenario niet voorstelbaar was. De overlevenden ervaren een dubbel gevoel: eerst en vooral de opluchting dat alles voorbij is, maar daarnaast ook de droefheid om de vele slachtoffers, om over het materiële maar te zwijgen. De herdenking kan beginnen.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Klimt Bozar

1918 is het jaar waarin aan de Groote Oorlog eindelijk een einde komt. In Oostenrijk is er veel meer aan de hand: het einde van het keizerrijk en de dood van een aantal vooraanstaande kunstenaars. De meest beroemde onder hen is Gustav Klimt (1862-1918), het boegbeeld van de Weense avant-garde. Is dit een eindpunt of de wissel van de wacht?

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen - Franz Courtens

Franz Courtens is sinds jaar en dag een vaste waarde in de schilderkunst van ons land. Wat een buitenkans om dankzij twee van zijn kleinzoons werk te zien dat altijd in familiebezit gebleven is. In één klap maakt het stereotype en wat stoffige imago van de meester van de Dendermondse School plaats voor meer nuancering en verrassende nieuwe inzichten.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Fernand Léger

Wie jonger is dan veertig zal zich wellicht niet herinneren ooit een overzichtstentoonstelling van Fernand Léger in ons land gezien te hebben. Dit manco kan nu goedgemaakt worden dankzij een mooi ensemble van zijn werk in Bozar te Brussel.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Magritte

Vijftig jaar geleden stierf René Magritte. Dat wordt herdacht met een tentoonstelling in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België waarin het werk van onze meest iconische surrealist wordt geconfronteerd met dat van Marcel Broodthaers en van een hele schaar hedendaagse kunstenaars. Niet zo zeker of hij dat zelf zou gewaardeerd hebben.

Volledig terecht brengt deze herfst MUDEL (Museum van Deinze en de Leiestreek) het werk van Jozef Cantré (1890-1957) onder de aandacht. De ‘jongste’ overzichtstentoonstelling vond veertig jaar geleden plaats. Maar dit wordt een tentoonstelling met een focus, zoals de ondertitel aangeeft. Ontdek of herontdek Cantré, beeldenschepper en ambachtsman.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen - De Reede

Antwerpen is een museum rijker. Pal tegenover Het Steen, dat jarenlang het populaire Nationaal Scheepvaartmuseum herbergde, en op een steenworp van het MAS waar de collecties uit Het Steen onderdak kregen, opende Museum De Reede zijn deuren. Het is exclusief gewijd aan de grafische kunst, of liever aan de rijke wereld van de gravure.

Pagina's

Abonneren op RSS - Rik Sauwen