In 2015 is het tweehonderd jaar geleden dat de voormalige Republiek der Verenigde Provincies – vandaag Nederland – en de Zuidelijke Nederlanden – vandaag België – werden samengevoegd tot het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. De nieuwe staat was een diplomatieke constructie, die zonder raadpleging van de betrokken inwoners tot stand was gekomen.
Wanneer de Joods-Duitse schilder Felix Nussbaum (1904-1944) weer eens op het kussen ging staan, om wat groter te lijken, was dat om te verkondigen dat je niet met ideeën, maar met kleur schildert. Was Nussbaum niet groot, hij was in het interbellum in elk geval een grote naam.
De Schelde is al eeuwenlang de economische levensader van Antwerpen. Het leven in en rond de stad ademt op het ritme van de stroom. Via de app ‘Port of Antwerp’ kunnen bezoekers van de sinjorenstad via de smartphone of tablet de artistieke hoogtepunten van de haven ontdekken.
Gemakshalve wordt de Henegouwse kunstgroep Nervia gezien als een Waalse tegenhanger van het Vlaams expressionisme waarvan Sint-Martens-Latem het mekka zou zijn. Maar houdt die bewering wel steek? Oordeel er zelf over op een tentoonstelling in het Museum van Elsene.
Dit najaar kleurt Gent oranje, met tal van evenementen die herdenken dat in 1815 het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden werd opgericht. Het Msk Gent geeft een nieuwe presentatie aan de collectie Noord-Nederlandse schilderkunst uit de zeventiende eeuw: de Gouden Eeuw herbekeken.
Het Gulden Cabinet is de luxueuze kunstkamer die het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en het Rockoxhuis hebben ingericht. In de vijfde focusexpo, Power Flower, wordt de ontwikkeling van het bloemstilleven in de Nederlanden vanaf het einde van de zestiende eeuw tot 1800 belicht.
“I died in hell – (They called it Passchendaele)” Het is een bekend vers uit het gedicht Memorial Tablet dat luitenant Siegfried Sassoon van de Royal Welch Fusiliers in november 1918 schreef. Passchendaele is inderdaad synoniem voor de hel, voor de onbeschrijfelijke gruwel van de oorlog.
Hij woont langs een viervaksbaan in een voormalige hoeve. Eens je van die weg af bent, kom je in een andere wereld en je vergeet de drukte en de tijd. In wat eens de schuur was, zit nu een ruim atelier. Hier werkt en denkt Tinus Vermeersch en schept hij in alle rust zijn eigen wereld.